Temel Tıp Bilimleri
- 1.Anatomi Anabilim Dalı
- 2.Biofizik Anabilim Dalı
- 3.Biyoistatistik Anabilim Dalı
- 4.Fizyoloji Anabilim Dalı
- 5.Histoloji ve Embriyoloji Anabilim Dalı
- 6.Tıbbi Biyokimya Anabilim Dalı
- 7.Tıbbi Biyoloji Anabilim Dalı
- 8.Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı
- 9.Tıp Eğitimi Anabilim Dalı
- 10.Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı
Akademik Kadro
TARİHÇE
MİSYON
Öğrencilerin var olan potansiyellerini en üst düzeye çıkartmalarına fırsat verecek biçimde, çağdaş düzeyde eğitim sağlayarak insan anatomisi alanında yaratıcı ve evrensel bilime katkı yapan doktorlar ve bilim adamları yetiştirmeyi amaçlamak.
VİZYON
Hem mezuniyet öncesi hem de mezuniyet sonrası eğitimde, öğrencilerin ihtiyaç duyacağı temel ve ileri anatomi bilgisini yetkin öğretim üyesi kadrosu ile yeniliklere açık ve öncü uluslara arası bir bilim ve araştırma merkezi olmak.EĞİTİM
Mezuniyet Öncesi Eğitim
Mezuniyet Sonrası Eğitim
HİZMET
KONSÜLTASYON: Anabilim Dalı’mızda Konsültasyon hizmeti verilmemektedir.
SERTİFİKA PROGRAMLARI: Anabilim Dalı’mız, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğü bünyesinde Lisansüstü ve Doktora Eğitim Programı yürütmektedir.
PROJELER: İstanbul Üniversitesi BAP; 22230 Numaralı ” SINUS CAVERNOSUS İÇİ ve ÇEVRESİNDEKİ ÜÇGENLERİN MORFOMETRİSİ ve MİKROCERRAHİ ANATOMİSİ” başlıklı proje. Halen yürütülmektedir.
Özel Araştırma Alanı: Plastinasyon tekniği ve mezuniyet öncesi ve sonrası eğitimdeki önemi. Thiel tahnit metodu ile mezuniyet sonrası eğitimde cerrahi anatominin önemi.
BİLİMSEL ÇALIŞMALAR
BEDEN (KADAVRA) BAĞIŞI
GENEL BİLGİLER:
Ülkemizde beden bağışı, 1979 tarihli 2238 numaralı kanun, bu kanunda 1982 tarihli 2594 numaralı değişiklik ve ilgili kanunlara bağlı olarak 17 Haziran 1982 tarihli 17727 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan İnsan Cesedi Üzerinde Bilimsel Araştırma Yapılmasına İlişkin Yönetmelik çerçevesinde düzenlenir.
Yasal düzenleme gereği kişinin bağış yapma isteğini iki (2) tanık ve sorumlu uzman doktor huzurunda doldurup imzaladığı resmi tutanak ile belgelemesi gerekmektedir. Bu nedenle bağış yapmak isteyen gönüllülerin kendi uygun gördüğü tanıklarını (aile üyeleri, çocukları, akrabaları, arkadaşları vs.) da Anabilim Dalı’mıza getirmeleri daha uygundur.
BEDEN BAĞIŞININ ÖNEMİ:
TIP EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ
İnsan anatomisinde derin ve sağlam bir bilgi temeline sahip olmak ancak bir insan vücudu üzerinde ayrıntılı çalışma ve inceleme yapmakla mümkündür. Bu nedenle tıp fakültesi, diş hekimliği, fizyoterapi ve doktora öğrencilerinin insan anatomisi eğitimi almaları kaçınılmazdır. Anabilim Dalı’mız, anatomi adına bedenini bağışlayan gönüllülere minnettardır. Geleceğin doktorları, diş hekimleri ve sağlık çalışanlarının eğitimine yapılan katkı kıyas kabul etmeyecek kadar büyüktür. Unutulmamalıdır ki yapılacak bağış ile bu öğrencilere öğretilen bir harften çok daha fazlasıdır.
MEZUNİYET SONRASI EĞİTİM AÇISINDAN ÖNEMİ
Tıp eğitimi tıp fakültesi sıralarını aşan ve ömür boyu devam eden zahmetli bir süreçtir. Yeni geliştirilmiş girişimsel işlemleri ve operasyon tekniklerinin öğrenilmesi uzmanlık sonrası eğitimin temel taşlarındandır. Anabilim Dalı’mızda her yıl 8-10 adet ayrı uzmanlık sonrası eğitim kursu verilmektedir. Yapılan bağış ile genç nesil cerrahların eğitimine yapılan katkı şüphesiz çok değerli olacaktır.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA AÇISINDAN ÖNEMİ
Anabilim Dalı’mız bünyesinde çalışan akademik personel ve Fakültemiz içi ve dışı birimlerde çalışan araştırmacılar tarafından insan bedenleri üzerinde yürütülen çok sayıda bilimsel çalışma bulunmaktadır. Anabilim Dalı’mızda aktif olarak; omuz, kol ve bacaktaki sinirlerin sıkışmaları, kalça ve diz eklemlerinin yapısı ve işlevleri, kafa tabanının cerrahi yaklaşımları hakkında devam eden çalışmalar bulunmaktadır.
TIBBİ GEÇMİŞ:
Zorunlu olmamakla birlikte, tıp eğitimi alan öğrencilerin çeşitli hastalıklarda insan vücudunda meydana gelebilecek değişiklikleri öğrenebilmeleri adına bağışçılarımızın tıbbi geçmişlerini (geçirdikleri hastalıklar, gördükleri tedaviler, geçirdikleri ameliyatlar vs.) bizimle paylaşmaları Anabilim Dalı’mız adına çok anlamlıdır. Gönüllü bağışçıların kimlik ve şahsi bilgileri Anabilim Dalı güvencesindedir ve kesinlikle saklı tutulacaktır.
BAĞIŞ KABUL KOŞULLARI:
Her ne kadar Anabilim Dalı’mız yapılan tüm bağışları minnettarlıkla kabul etse de çeşitli tıbbi ve fiziki koşulların yapılan bağışların kabul edilememesine sebep olacağı unutulmamalıdır. Anabilim Dalı’mız aşağıdaki durumlarda bağışları kabul edememektedir:
Vücut ağırlığının 120 kg ve üzerinde olması
Hepatit B, Hepatit C, Bulaşabilen Süngerimsi Ensefalopatiler (Creutzfeldt-Jakob Hastalığı, Kuru Hastalığı, vs.), aktif Tüberküloz (Verem) ve HIV pozitif gibi bulaşıcı hastalık tanısı alınmış olması
Kovuşturması devam eden Adli vakalar
Anabilim Dalı olarak, bağış yapmayı düşünen gönüllülerin veya yakınlarının yukarıda sayılan durumları göz önüne alarak cenaze işlemlerini planlamasını öneririz.
SIKÇA SORULAN SORULAR:
Anatomi Anabilim Dalı Beden Bağış Programının amacı nedir?
Tıp Eğitimi ve Bilimsel araştırmaların kalitesinin arttırılması amacıyla kendi isteği/rızası ile bedenini bağışlayan bireylerin bedenlerini en etkin biçimde kullanmak.
Beden Bağışına gerek var mı?
Evet. Ülkemizde beden bağışı oldukça düşük oranda olduğundan kadavra başı eğitim ve bilimsel araştırma oldukça sınırlı olarak yapılabilmektedir.
Bağış Programına nasıl bağışta bulunabilirim?
Beden Bağışçısı Tutanağı’nı doldurarak bağış yapabilirsiniz. Tutanağa ulaşmak ve daha fazla bilgi almak için lütfen bize ulaşın.
ÖRNEK - İstanbul Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı Beden Bağış Tutanağı
Beden Bağış Tutanağı’nda belirtildiği üzere yaptığım bağışa tanık göstermem gerekli mi?
Evet. Kişinin bedenini bağışladığını kayıt altına alan bu tutanak 2238 sayılı kanun gereği zorunlu olup iki (2) tanığın ve bir Anatomi Uzmanı’nın imzası ile gerçekleştirilmektedir.
Kimler tanık olabilir?
Beden Bağışı yapmak istediğinizi bilen ve bunu onaylayan her T.C. vatandaşı tanıklık yapabilir.
Ancak, Anabilim Dalı olarak yapacağınız bağışa saygı duyulması açısından tanıklarınızın aile bireyleri (eş, anne, baba, çocuk gibi) veya aileniz yoksa yakın arkadaşlarınızdan olmasını tavsiye ederiz. Ancak yakınları olmayan veya il dışında olan bağışçılarımız için, eğer bağışçılarımız kabul ederlerse, Anabilim Dalı’mızda görevli hekimler tanıklık yapabilir.
Bağış yaptıktan sonra, aileme veya yakınlarıma yapılan işlemler için bir ücret talebinde bulunulacak mı?
Hayır. Bağış işlemi sonrası gerekli olan nakil, tahnit ve defin işlemleri için gerekli harcamalar İstanbul Tıp Fakültesi ve Anatomi Anabilim Dalı tarafından karşılanacaktır.
Bağış için bir yaş sınırı var mı?
2238 sayılı kanun, 18 yaşını doldurmuş ve mümeyyiz olan her birey, üzerinde eğitim ve araştırma faaliyetleri yapılabilmesi amacıyla bedenini bağışlayabilir.
Beden Bağışı Tutanağını ölmeden önce doldurmamış bir bireyin bedeni bağışlanabilir mi?
Ölümünden önce beden bağışı isteğini beyan etmemiş bireylerin bedenleri, 2238 nolu kanunun 14. maddesi gereğince “ölüm anında yanında bulunan eşi, reşit çocukları, ana veya babası veya kardeşlerinden birisinin, bunlar yoksa yanında bulunan herhangi bir yakınının muvafakatıyla” bağışlanabilir.
Organ bağışı yapmam beden bağışı yapmama engel mi?
Hayır. Bireyin organ bağışçısı olması ve organlarının bağışlanmış olması beden bağışı için bir engel teşkil etmemektedir.
Eğer İstanbul İl sınırları dışında vefat edersem ne olur?
Kurumumuz bünyesi dahilindeki imkanlar ile İstanbul iline yakın illerdeki bağışçılar Anabilim Dalı’na nakledilebilmektedir. Eğer, kurum imkanlarının yeterli olmadığı kadar uzakta vefat gerçekleşir ise, bağışçının yakınlarının da onayı alınarak ya ilgili belediyenin cenaze nakil araçları ile İstanbul Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı’na ya da konu hakkında bilgilendirildikten sonra en yakın ildeki bir Anatomi Anabilim Dalı’na nakil gerçekleştirilir.
Beden Bağışımı iptal edebilir miyim?
Bu isteğinizi Anabilim Dalı’na yazılı olarak iletmeniz, bağışın iptal edilmesi için yeterlidir.
Anatomi Anabilim Dalı vefatımdan nasıl haberdar olacak?
Bu noktada bağış için tanık olan bireyler ve aile fertlerine önemli bir görev düşmektedir. Vefat sonrasında; bireyin “Beden Bağış Tutanağı”nda imzası olan tanıklarının veya bağışından haberdar olan yakınlarının, ilgili tutanak üzerinde yazan iletişim numaralarından bize ulaşması yeterlidir.
Anabilim Dalı’na ulaştırıldıktan sonra bedenime ne olacak?
Beden, bozulmaması için tahnit edildikten sonra, 2238 sayılı kanun gereği 6 ay boyunca muhafaza edilir. Bu sürenin dolmasından itibaren, eğitim ve araştırma faaliyetlerinde kullanılmaya başlanır.
Bedenimi kim kullanacak?
Bedeniniz, İstanbul Tıp Fakültesi ve Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerinin eğitiminde, İstanbul Tıp Fakültesi Klinik Bilimler Uzmanlık Öğrencilerinin eğitiminde, Fakülte bünyesinde düzenlenecek Uzmanlık Sonrası eğitimlerde ve bilimsel araştırma faaliyetlerinde (Uzmanlık ve Doktora Tezleri vs.) kullanılacaktır.
Anabilim Dalı bedenim için bir cenaze töreni yapacak mı?
Hayır. Bağış yapılan bedenin bozulmaması amacıyla en kısa sürede tahnit edilmesi gerektiğinden bir cenaze töreni yapmak mümkün olmamaktadır.
Ancak, vefatı sonrasında dini tören yapılmasını isteyen bağışçılarımızın bedenleri, kendilerinin ve ailelerinin istekleri doğrultusunda düzenleyecekleri tören sonrasında teslim alınabilir.
Bedenim kullanıldıktan sonra ne yapılacak?
2238 sayılı kanun gereği, eğitim ve araştırma faaliyetleri bittikten sonra beden Mezarlıklar Müdürlüğü ile koordineli olarak defnedilmektedir.
Bedeninin defnedilmesini istemeyen bağışçıların bu isteklerini bağış işlemi sırasında beyan etmeleri gerekmektedir.
Bedenim ne kadar süre ile kullanılacak?
Bedenin ne süre ile eğitim ve araştırma faaliyetlerinde kullanılacağı bağışçıların karar verebileceği bir konudur.
Genellikle, vefat sonrasında bedenin Anabilim Dalı’na gelmesi, eğitim ve araştırma faaliyetlerinde kullanılması ve gömülmesi arasında yaklaşık 6,5 – 7 yıllık bir süre bulunmaktadır.
Bedeninin süresiz olarak kullanılmasını isteyen bağışçıların bu isteklerini bağış işlemi sırasında beyan etmeleri gerekmektedir.
Bedenimin yakılması mümkün mü?
Hayır. Ülkemizde henüz bedenin yakılması (kremasyon) ile ilgili yasal mevzuat bulunmamaktadır.
DAHA FAZLA BİLGİ İÇİN:
İstanbul Tıp Fakültesi
Anatomi Anabilim Dalı
Millet Caddesi, 34093
Fatih, İstanbul
Telefon: 0212 414 21 76 0212 414 20 00
Dahili: 31575 / 33015
Fax: 0212 414 21 76
e-mail: itfanatomi@istanbul.edu.tr
itfanatomi@gmail.com
İLETİŞİM
İstanbul Tıp Fakültesi
Anatomi Anabilim Dalı
Millet Caddesi, 34093
Fatih, İstanbul
Telefon: 0212 414 21 76 0212 414 20 00
Dahili: 31575 / 33015
Fax: 0212 414 21 76
e-mail: itfanatomi@istanbul.edu.tr
Akademik Kadro
İstanbul Tıp Fakültesi öğrencilerine haftada 3 saat kuramsal 8 saat uygulamalı Temel Biyofizik ve Biyofizik dersleri yanında, İ.Ü. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü’nde, İ.Ü. Meslek Yüksek Okulu Laboratuar Programı’nda, İ.Ü. Diş Hekimliği Fakültesi’nde, Yıldız Teknik Üniversitesi’nde, İstanbul Kültür Üniversitesi’nde, lisans, İ.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü’nde lisans üstü ve doktora dersleri verilmektedir. Halen Anabilim Dalında Prof.Dr. Rüstem Nurten’in başkanlığında beş öğretim üyesi ve iki uzman olmak üzere beş doktorasını tamamlamış öğretim üye yardımcısı, beş doktora ve dört yüksek lisans programına devam eden dokuz öğrencisi bulunmaktadır.
TARİHÇE
1964 yılında yürürlüğe giren Tıp Fakültesi Öğretim ve İmtihan Yönetmeliği’nde yer alan Biyofizik dersinin öğretimine 4 Kasım 1965’de başlanmıştır. Biyolojik olayları fizik açısından inceleyen ve son yıllarda büyük gelişme gösteren bu bilim dalı çeşitli disiplinlerin ortak uygulama alanını teşkil etmektedir.Kuruluşunda Prof. Dr. M. Terzioğlu tarafından vekâleten yönetilen kürsüyü 1967-1968 yıllarında Prof. Dr. H.Derman yönetmiştir. Bu tarihten sonra da Prof. Dr. N.Gökhan vekâleten yönetmeye devam etmiştir.Bu yıllarda 3. ve 4. Sömestre öğrencilerine biyoelektrik potansiyeller, moleküler biyoloji, biyoenerjetik, vücut sıvıları, radyasyon biyolojisi, radyoizotoplar konularında kürsüler arası bir öğretim uygulanmıştır. Bu arada Prof. Dr. T. Yaramancı, fonksiyonel sitoloji, Prof. Dr. A. Görpe radyoizotopların tıpta uygulanması derslerini vermişlerdir. 1966-1967 ders yılında Frankfurt Max Planck Biyofizik Enstitüsü’nden Dr. W. Pohlit, 1969-1970 ve 1971-1973 ders yıllarında, Cambridge Üniversitesi Radyoterapi Departman Yardımcısı Dr. P. P. Dendy, Teknik Üniversite’den Prof. Dr. T. Erben, Boğaziçi Üniversitesi’nden Doç. Dr. Ferendeci, Fen Fakültesi’nden Prof. Dr. S.Akpınar öğretime katılmışlardır. Kürsüde 1972-1974 yılları arasında Dr. E. J. Hoffman yabancı uzman olarak çalışmıştır.1973 yılında Doçentlik imtihanını veren Dr. E. Bermek kürsünün ilk doçenti olarak 1974 yılında Doçent olarak atanmış, 1976 yılında ise Biyofizik Kürsüsü Başkanlığına getirilmiştir.1979 yılında Profesör olan Doç. Dr. E. Bermek 1982-1987 yılları arasında Bilim Dalı Başkanlığı yapmıştır.
2547 sayılı Üniversiteler yasasına göre Biyofizik Fizyoloji Anabilim Dalına bağlı Bilim Dalı olmuş ancak 20 Temmuz 1987 yılında aynı kanunun değiştirilen 7. maddesi ile Temel Tıp Bilimleri’nin de Anabilim Dalı olmuştur. Bu tarihten itibaren Anabilim Dalı Başkanlığı’na atanan Prof. Dr. E. Bermek ile beraber Biyofizik Anabilim Dalında ilk doktora çalışmalarını tamamlayan Prof. Dr. S. Gökçe, Prof. Dr. D. Tiryaki ve Prof. Dr. R.Nurten öğretim üyesi olarak görev yapmıştır. 2006 ve 2007 yıllarında sırasıyla Prof. Dr. Engin Bermek, Prof. Dr. Sina Gökçe ve Prof. Dr. Demir Tiryaki emekli olmuşlar, bu süre içinde ve sonrasında ise doçentlik sınavlarını başaran Doç. Dr. Işıl Albeniz, Doç. Dr. Muhammet Bektaş Doç. Dr. Handan Akçakaya ve Doç. Dr. Leman Yalçıntepe öğretim üyesi olarak atanmışlardır. 1 Temmuz 2007 tarihinde Anabilim Dalı Başkanlığına Prof. Dr. Rüstem Nurten atanmıştır.
1972-1973 ders yılında tamamlanan teçhizat ile ilk pratik öğrenimine geçen ve biyoelektrik potansiyel kaydı için mükemmel bir sete sahip olan kürsü 1974 yılından itibaren moleküler biyofizik alt yapısını oluşturmaya başlayarak pratik öğreniminde uygulama alanına sokmuştur. Şimdiye kadar 60ın üzerinde yüksek lisans ve doktora tezi tamamlanan Anabilim Dalı’nda 100 e yakın uluslararası yayın yapılmıştır. Başta İstanbul Üniversitesi Araştırma Fonu’nca desteklenen 40 proje tamamlanmıştır. Engin Bermek, Rüstem Nurten, Demir Tiryaki, Sina Gökçe tarafından hazırlanan Biyofizik Ders Kitabı 1997 yılında, Rüstem Nurten tarafından düzenlenen Biyofizik Uygulama Notları 1996 yılında yayınlanmıştır.
MİSYON
Biyofizik alanında lisans ve lisansüstü eğitimde ve araştırmada evrensel düzeyde ülkemizin ihtiyaçlarına uygun çalışmalar yapan bir anabilim dalı olmak.
VİZYON
Biyofizik alanında ulusal ve uluslararası ortamda değerli çalışmalar yapan ülkemizi çağdaş uygarlık düzeyinde temsil edecek, eldeki altyapı olanaklarını en iyi şekilde kullanan, geliştirebilen, bilgi üreten, aydın, yaratıcı, mutlu insanlar yetiştiren bir anabilim dalı olmaktır.
Kısa ve Orta Dönem Hedefler
Lisans düzeyindeki öğrenciler için yeni ders notları ya da kitapları hazırlamak, eskileri güncelliyerek tekrar bastırmak,
İ.Ü. Araştırma Fonu ve TÜBİTAK destekli projelerin oluşturulmasına artan hızda devam etmek,
Uluslararası yayın sayısını artırmak.
Yüksek lisans ve doktora programlarında yıl başına düşen tamamlanan tez sayısını artırmak,
Biyofiziğe özgün tanı ya da tedaviye yönelik analizler geliştirmek,
EĞİTİM
ULUSLARARASI YAYINLAR, KONGRE, BİLDİRİ VE POSTERLER
Uluslararası Kongre, Bildiri ve Posterler
ULUSAL YAYINLAR
KİTAP, PANEL, ÖDÜL
PROJELER
İLETİŞİM
Tel+90 212 414 21 86
Faks+90 212 414 21 87
E-postaitfbiyofizik@istanbul.edu.tr
TARİHÇE
Biyoistatistik (Biyometri) dersi, 1950’li yıllarda ülkemizde ilk olarak, İstanbul Tıp Fakültesi’nde Prof. Dr. Sıtkı VELİCANGİL tarafından Hijyen dersleri içerisinde verilmeye başlanmıştır. Biyoistatistik ve Demografi Bilim Dalı ülkemizde ilk kez 1982’de fakültemizde kurulmuş, 2009 yılında ise bilim dalımız “Biyoistatistik ve Tıp Bilişimi Anabilim Dalı” adıyla fakültemiz Temel Tıp Bilimleri bünyesinde yerini almıştır. Anabilim Dalımızın ismi Nisan 2014’te Biyoistatistik Anabilim Dalı olarak değişmiştir.
MİSYON
Fakültemiz öğrencilerine, bilimsel bir araştırmayı planlayabilecek, istatistiksel analizi yapabilecek ve raporunu hazırlayabilecek düzeyde Biyoistatistik yöntembiliminin temel kavramlarını öğrenmek.
• Sağlık bilimleri alanlarında yapılan çalışmaların bilimsel değerinin yükseltilmesine katkıda bulunmak.
• Biyoistatistik yöntembiliminin gelişimine katkıda bulunmak.
VİZYON
Biyoistatistik alanında uluslararası düzeyde en önde gelen eğitim ve araştırma kurumlarından biri olmak.
EĞİTİM
MEZUNİYET ÖNCESİ EĞİTİME KATILIM
HİZMET
Mezuniyet öncesi ve sonrası eğitim faaliyetlerinin yanında, fakültemizde ve sağlık bilimleri alanlarında yapılan araştırmalara (tez, proje,..) istatistiksel danışmanlık hizmeti verilmektedir. Yine sağlık bilimleri ile ilgili pek çok bilimsel dergiye hakemlik hizmeti verilmektedir.
İLETİŞİM
Tel: +90 212 414 20 00
Dahili:32433
E-posta: adirican@istanbul.edu.tr
Akademik Kadro
Türkiye'de Fizyoloji Bilim Dalı tıp eğitiminin gelişmesine paralel bir gelişme göstermiştir. Modern tıp eğitimi Sultan İkinci Mahmut'un 14 Mart 1827'de Tıphane ve Cerrahhaneyi Amire'den oluşan askeri tıbbiyeyi kurmasıyla başlar ve 1838'de Mekteb-i Tıbbiyeyi Şahane adını alır. 1840 yılında kurulan bu okulda fizyoloji dersleri 2.sınıfta verilmiştir. Eğitim dili Fransızca iken 1870'te Dar-i Şura-i Askeriye'nin kararıyla Türkçe eğitime geçilmiştir. Bu sırada Doktor Şakir Selim, Fizyolojiyi öğrenmek üzere Paris'e Claude Bernard'ın yanına gönderilmiştir. Yurda dönen Doktor Şakir Selim’in (Şakir Paşa) modern fizyoloji eğitiminin kurulması ve gelişmesinde büyük emekleri olmuştur.
Doktor Şakir Selim’in "Dürusu Hayatı Beşeriye" isimli bir kitabı da bulunmaktadır. Şakir Paşa 1840-1903 yılları arasında kürsü başkanlığı görevini yürütmüştür. Şakir Paşa'dan sonra öğrencilerinden Kemal Cenap Berksoy Kürsü Başkanlığı görevine getirilmiştir (1903-1933). ATATÜRK’ün 1933 Üniversite reformunu gerçekleştirmesi ile birlikte ülkemize gelen Prof.Dr. Hans Winterstein'in Fizyoloji Enstitüsü'nde görev alması sonucu Fizyoloji Beşeri Fizyoloji ve Genel Fizyoloji olarak ikiye ayrılmış ve Beşeri Fizyoloji'nin başına Prof.Dr. Kemal Cenap Berksoy, Genel Fizyoloji’nin başına da Prof.Dr.Hans Winterstein getirilmiştir. Prof.Dr.Kemal Cenap Berksoy 1943 yılında emekli oluncaya kadar Beşeri Fizyoloji Kürsüsünün başkanlığını yürütmüştür. Prof.Dr. Berksoy sekretin, gastro-intestinal refleksler, kardiovasküler fizyoloji ile ilgili araştırmalar yapmış ve Fizyoloji laboratuvar ve ders kitapları yazmıştır. Prof.Dr.Hans Winterstein 1933 yılında Genel Fizyoloji Kürsüsünün başına getirilmiş ve 1943 yılında Kemal Cenap Berksoy'un emekliye ayrılması ile de iki kürsü birleştirilerek Fizyoloji Enstitüsüne dönüştürülünce, Enstitüsünün başkanlığına Prof.Dr.Hans Winterstein getirilmiş ve 1953 yılına kadar bu görevde hizmet etmiştir. Prof.Dr. Hans Winterstein araştırmalarını daha çok "Solunumun Kimyasal Düzenlenmesi" konusunda yoğunlaştırmış ve "Reaksiyon Teorisiyle " uluslararası alanda büyük takdir kazanmıştır.
Prof.Winterstein'ın 1953 yılında emekli olması ile Fizyoloji Enstitüsü Başkanlığına Ord.Prof.Dr. Sadi Irmak getirilmiştir. Ord.Prof.Dr. Sadi Irmak'ın Fizyoloji'deki çok değerli hocalığı yanında çeşitli araştırmaları ve ders kitapları olduğu kadar Türk siyasi hayatında da önemli bir yeri olmuştur. Temel Tıp Bilimleri Binasının adı 2005 yılında "Ord.Prof.Dr.Sadi Irmak" olarak değiştirilmiştir.
Ord.Prof.Dr. Sadi Irmak İ.Ü. Atatürk İlke ve İnkîlapları Araştırma Enstitüsünü kurmuş, 1974 yılında emekli olmuş, daha sonra Atatürk İlke ve İnkîlapları Araştırma Enstitüsünde yaşamının sonuna kadar görev almıştır.Ord.Prof.Dr.Sadi Irmak bir süre başbakanlık da yapmıştır. Fizyoloji Anabilim Dalı Başkanlığına Prof.Irmak'tan sonra Prof.Dr. Nuran Gökhan seçilmiş ve bu görevi 1991 yılına kadar yürütmüştür (1974-1991). Prof.Dr. Nuran Gökhan Prof.Winterstein'ın Reaksiyon teorisine katkısı olan uluslararası alanda büyük yankı uyandıran solunum fizyolojisi üzerindeki çalışmalarının yanında İnsan fizyolojisi kitaplarını yayınlamış ve Fakültemizin Mecmuasının düzenli bir şekilde yayınlanmasına uzun süreler hizmet vermiştir. Biyofizik Kürsüsünün kuruluş çalışmalarına katılmış ve bir süre Biyofizik Kürsü başkanlığını yürütmüştür. Prof. Dr. Gökhan’ın Spor Fizyolojisi Enstitüsünün Yönetmeliklerinin hazırlanmasında büyük katkıları olmuştur. Prof.Dr.Nuran Gökhan İstanbul Tıp Fakültesi Dekan Yardımcılığı ve Sağlık Bilimleri Enstitüsü Müdür Yardımcılığı görevlerinde de bulunmuştur. Prof.Dr. Nuran Gökhan daha sonra İ.Ü. Elektronörofizyoloji Araştırma ve Uygulama Merkezini kurmuş ve emekli oluncaya kadar da müdürlüğünü yürütmüştür.
Prof.Dr.Hayrünnisa Çavuşoğlu 1991 den emekliye ayrıldığı 1993 yılına kadar Anabilim Dalı Başkanlığını yürütmüştür. Prof. Dr. Çavuşoğlu Amerika'da Hematoloji uzmanlığını almıştır. Fizyoloji'deki çalışmalarının ağırlığı da hematoloji üzerinde yoğunlaşmıştır. Prof. Dr. Çavuşoğlu özellikle eritropoietin yapımı üzerinde çalışmalarını yoğunlaştırmıştır. Prof.Dr.Hayrünnisa Çavuşoğlu, Spor Fizyolojisi Enstitüsünün kuruluş çalışmalarına da katılmıştır.
11 Mayıs 1999 da Prof. Dr.Refik YİĞİT Anabilim Dalı başkanı seçilmiştir. Eritropoez ve eritropoiezin regülatör hormonu olan renal ve ekstrarenal kaynaklı, Eritropoietin(EPO) ve Eritrogenin (Eg-REF) Prof.Dr.Refik Yiğit’in başlıca araştırma konularıdır. 1978-79 yıllarında,"Tulane University School of Medicine Department of Pharmacology"de EPO, Eritrogenin(Eg-REF), yenidoğan sıçan karaciğer ve böbrek doku kültürlerinin EPO yapım ile ilgisi, fare fetüs karaciğer ve kemik iliği hücre kültürlerinde, Eritroid koloni oluşumu CFU-E ve BFU-E) üzerinde çalışmalar yapmıştır.
17 Mayıs 2005 tarihinde Prof.Dr.Sacit Karamürsel ABD başkanı seçilmiştir. Prof.Dr.Sacit Karamürsel’in başlıca araştırma konuları kognitif elektrofizyoloji, uyarılma potansiyelleri, intraoperatif monitorizasyon ve EEG feedback tir.
MİSYON
Fizyoloji eğitimi boyunca iyi bir hekim olmak için gerekli olan temel bilimler düzeyinde bilgi, beceri ve yetkinliklerle bezenmiş, toplumun ihtiyaçlarını karşılamak ve bilim dünyasına katkıda bulunmak amacı ile evrensel ölçekte bilgi üreten veya üretilen bilgiyi kullanabilen, koruyucu hekimliği ve toplum sağlığını ön planda düşünerek çözüm üretebilen, iletişim becerileri yüksek, empati kurabilen, çağdaş, etik kurallara uyan, bireysel ve grup halinde kaliteli iş üretebilme yeteneğine sahip, insan haklarına ve çevreye saygılı, ülkenin sağlık sorunlarını ve politikalarını takip eden, en doğru bilgiye en kısa zamanda ulaşabilme becerisine sahip hekimler yetiştirilmesi için temel bilimler düzeyinde sağlam bir alt yapı oluşturan bir anabilim dalıdır.
VİZYON
Öğrencileri, çalışanları, araştırmacıları, öğretim elemanlarının memnuniyet düzeyleri yüksek olan, türkçe öğrenim veren programlar arasında tercih sıralamasında birinci sırada yer alan, uzmanları ulusal ve uluslararası alanda öncelikli tercih edilen, eğitim ve bilimsel ilişkileri sürekli hale getirilerek geri bildirimlerle beslenen ve gelişen bir anabilim dalı olmaktır.
Kısa ve Orta Dönem Hedefler
Kısa Dönem:-Mevcut eğitim yapısının ulusal ve üniversitenin aktif olduğu uluslararası hedefler (Bologna süreci, ERASMUS, COIMBRA vb.) dikkate alınarak gözden geçirilmesi ve yeni eğitim yaklaşımlarını içerecek şekilde geliştirilmesi,-Ders kredilerinin uluslararası standartlarda sağlandığı,-Ölçme değerlendirme sistemlerinin gözden geçirilip iyileştirildiği,-Öğrenci merkezli eğitime geçildiği,-Öğrencilerinin mesleklerinde başarılı olmasını sağlayacak eğitim modellerinin benimsendiği bir anabilim dalı olmak amacını taşımaktadır.
EĞİTİM
Mezuniyet öncesi:İstanbul Tıp Fakültesi 1. sınıfta Genel Fizyoloji ve Kan Fizyolojisi, 2. Sınıf 3.yarıyılda Kardiyopulmoner, Gastro-intestinal, ürogenital sistem fizyolojisi, 2. sınıf 4.yarıyılda ise kontrol sistemleri ve endokrin sistem fizyolojisi dersleri verilmektedir. Ayrıca,-Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü-Florence Nightingale Yüksek Hemşirelik Okulu
Mezuniyet sonrası:-İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünde Fizyoloji yüksek lisans ve doktora-İÜ DETEA Sinir Bilim Anabilim Dalı Yüksek Lisans ve Doktora Programı-Boğaziçi Üniversitesi Biyomedikal Yüksek Lisans Programı-İstanbul Üniversitesi Biyomedikal Mühendislik Yüksek Okulu Fizyoloji dersleri verilmektedir.
AKADEMİK İŞBİRLİĞİ
Ulusal-Anabilim Dalımız öğretim üyeleri Yurt içindeki pekçok Üniversite ile ortak çalışmalar yürütmektedirler.-Örnekler: Boğaziçi Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, İstanbul Bilim Üniversitesi, Kocaeli Üniversitesi.
SERTİFİKA PROGRAMLARI
PROJELER
Ulusal projeler : Öğretim Üyelerimiz tarafından çok sayıda TÜBİTAK ve İ.Ü.BAP projesi yürütülmektedir.
BİLİMSEL ÇALIŞMALAR
a) Ulusal dergi
-TUBİTAK dizini dışında: 7
-SCI-Exp kapsamı dışında:
-13-SCI-Exp kapsamında: 8
c) Kitap
-Ulusal (bölüm): 2
-Uluslararası (bölüm): 1
d) Bildiri
-Yurtdışı kongreler: 11
ÖZEL ALANLAR
İLETİŞİM
Tel+90 212 414 22 52
Faks+90 212 414 22 53
E-posta: itffizyoloji@istanbul.edu.tr
Akademik Kadro
TARİHÇE
MİSYON
VİZYON
• Histoloji ve Embriyoloji bilim disiplinine uluslararası alanda öncülük edebilecek bilimsel çalışmaların planlanması, bu çalışmalarda kullanılacak yeni histolojik tekniklerin geliştirilmesine katkı sağlanması.
HİZMETLER
SERTİFİKA PROGRAMLARI
Anabilim dalımızda değişik senelerde yapılmış olan Işık Mikroskobu teknikleri kursu, Elektron Mikroskobu teknikleri kursu ve Hücre ve Doku kültürü kurslarının ileride bir sertifika programlarına dönüştürülmesi planlanmaktadır.
İLETİŞİM
Tel+90 212 414 22 83
Dahili+90 212 414 20 00 – 32362 / 32366
Fax+90 212 414 22 84
E-postatapul@istanbul.edu.tr
Akademik Kadro
Ülkemizde Biyokimya alanındaki bugünkü gelişmenin temeli 1933 Üniversite Reformu ile İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesinde Tıbbi ve Hayati Kimya Enstitüsü’nün kurulması ile atılmıştır. Daha sonra adı Biyokimya Kürsüsü olan bölümün başına getirilen Frankfurt Üniversitesi Tıp Fakültesinden Farmakolog Ord.Prof.Dr. Werner Lipschitz, 1933-1938 tarihleri arasında Biyokimya Kürsüsü başkanlığı yapmıştır.Ord. Prof.Dr. W.Lipschitz fakültede modern biyokimya öğretiminin ve araştırmalarının başlatıcısı olmuştur. 1939 yılında Prag Alman Üniversitesi Tıp Fakültesi Biyokimya Enstitüsü Profesörlerinden Prof. Dr.Felix Haurowitz, Tıbbi ve Hayati Kimya Enstitüsü’nün başına Ord.Prof. ünvanı ile getirilmiş ve 1939-1948 yılları arasında başkanlık yapmıştır. Bu yıllarda enstitüde Dr.Felix Haurowitz’in öncülüğünü yaptığı immunokimya, hemoglobinin ve proteinlerin yapısını aydınlatmaya yönelik çalışmalar başlıca araştırma konuları olmuştur. 1948 yılında Ord.Prof.Dr. F.Haurowitz’in Amerika’ya gitmesiyle Doç.Dr. Mutahhar Yenson, kürsü yönetim ve eğitimi ile görevlendirilmiştir. Doç.Dr. Şevket Tekman öğretim kadrosuna katılmıştır.1949 yılında Prag Alman Üniversitesinden Ord.Prof.Dr. Zdenko Stary Fakültemiz Biyokimya Kürsüsü direktörlüğüne atanmış ve 1949-1958 tarihleri arasında başkanlık yapmıştır. Bu dönemde bilimsel araştırmalar, mükopolisakkaridler ve glikoproteinlerin klinik ve patolojik değişim koşulları üzerinde yoğunlaşmıştır. Bu dönemde öğretim üyesi kadrosuna Doç.Dr. Fahamet Arat ve Doç.Dr. Margarita Arnaki katılmıştır.Prof.Dr. Zdenko Stary’nin ülkemizden ayrılmasıyla, Prof.Dr. Mutahhar Yenson 1958 yılında Biyokimya Kürsüsü direktörlüğüne atanmıştır. Prof.Dr. Mutahhar Yenson çok sayıda orijinal bilimsel araştırma yapmış, Kuramsal Biyokimya ve Uygulamalı Klinik Biyokimya çalışmaları alanında 13 kitap yazmış, birçok öğretim üyesinin yetişmesinde öncülük yapmıştır. Biyokimya Kürsüsü öğretim üyelerinden Prof.Dr. Hatice Bodur, Doç.Dr. Ahmet Araz ve Doç.Dr. Nevzat Baban 1967 yılında İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Biyokimya Kürsüsü’nün, Prof.Dr. Şevket Tekman ve Doç.Dr. Nevzat Öner ise 1968 yılında İstanbul Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Biyokimya Kürsüsü’nün kurulmasında görev almışlardır.
TARİHÇE
Prof.Dr.M Yenson’un yaş haddinden 1981 yılında emekli olması ile, sırasıyla Prof.Dr. Fahamet Arat 1981-1989, Prof.Dr. Hikmet Öz 1989-1994 yılları arasında başkanlık yapmışlardır. Anabilim Dalımız kadrosunda görev yapan 1994 yılında Biyokimya Anabilim Dalı Başkanlığı’na seçilen Prof.Dr. Müjdat Uysal başkanlık görevini halen sürdürmektedir.
Anabilim Dalımız kadrosunda görev yapan öğretim üyelerimiz Prof.Dr. Gülçin AYKAÇ-TOKER, Prof.Dr. Mukaddes CANBAZ, Prof.Dr. Ahmet SİVAS, Prof.Dr. Nilgün ALPTEKİN-DEMİRKOL ve Prof.Dr. Pernur ÖNER 2006-2009 tarihleri arasında emekli olmuşlardır. Prof.Dr. Serdar Baki ÖZTEZCAN ise başka bir üniversitede görev yapmak üzere ayrılmıştır.
MİSYON VİZYON
Araştırmalarımızla Fakültemizin ulusal ve uluslararası düzeyde önde gelen fakülteler arasında yer almasına katkıda bulunmak ve uluslararası standartta eğitim veren Biyokimya Anabilim Dalları arasında yer almaktır.
EĞİTİM
LABORATUVAR HİZMETLERİ
Biyokimya Anabilim Dalımızın ayaktan tedavi gören hastalar için kan ve idrar örnekleri ile çalışılan spesifik analiz hizmetleri verilmektedir. Yapılan analizlerin 2009 yılı itibarı ile ortalama dökümleri aşağıda belirtilmiştir.
Böbrek taşı analizi 20/yıl
Sperm TUNEL testi 40/yıl
Serumda adenozin deaminaz 70/yıl
İdrarda arilsülfataz A 30/yıl
İdrarda porfobilinojen 25/yıl
İdrarda iyot 530/yıl
İdrarda heksoaminidaz A ve B 20/yıl
UZMANLIK (TUS) EĞİTİM PROGRAMI
Anabilim Dalımızın Uzmanlık Alanın Genel Tanımı
Rutin laboratuvar tetkiklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi; yeni geliştirilen analizlerin takibi ve klinik kullanım için hastaneye kazandırılması; yeni metodların geliştirilmesi için çalışmalar ve bilimsel araştırmalar yapılması. Bu alanda 11 Tıpta Uzmanlık öğrencisine Tıbbi Biyokimya uzmanlık eğitimi verilmektedir. Bu öğrencilerin eğitim ve tez çalışmaları sürmektedir.
Biyokimya Anabilim Dalımızın Tıpta Uzmanlık öğrencileri için eğitim programı Temel ve Klinik Biyokimya Laboratuvar Teknikleri altında planlanmış ve bu plana göre yürütülmektedir.
YILLIK YAYIN SAYISI (2008-2009)
Biyokimya Anabilim Dalımız öğretim üyelerinin Uluslararası SCI, SCI Expanded’de yer alan dergilerde yayınlanmış 2008 yılında 18 adet ve 2009 yılında da 19 adet makalesi bulunmaktadır. 16 adet makale de yayına kabul edilmiş olup baskı aşamasındadır.
BİYOKİMYA ANABİLİM DALININ MİSYONU VE VİZYONU
Ülke ihtiyacına uygun bilgi ve donanıma sahip, ülkemizdeki sağlık sorunlarının bilincinde ve bu sorunları çözebilme becerisini edinmiş pratisyen hekim yetiştirilmesinde katkıda bulunmaktır.
Normal ve patolojik durumlardaki biyokimyasal süreçlerini inceleyerek; mesleki uygulamalar sırasında klinik problemlerin anlaşılması ve çözümünde biyokimyasal temelleri oluşturabilen etkin, güncel bilgilerle donanmış, modern teknikleri bilen ve kullanabilen eğitim elemanları yetiştirmektir.
Hastane laboratuvar denetimi ve yönetimi konusunda bilgileri, modern laboratuvar cihazlarının kullanımı konusunda deneyimli, kalite kontrol kurallarını bilen ve uygulayabilen uzmanlar yetiştirmektir.
Araştırmalarımızla Fakültemizin ulusal ve uluslararası düzeyde önde gelen fakülteler arasında yer almasına katkıda bulunmak ve uluslararası standartta eğitim veren Biyokimya Anabilim Dalları arasında yer almaktır.
ARAŞTIRMA PROJELERİ
Anabilim Dalımızda Yüksek Lisans, Doktora ve Tıpta Uzmanlık öğrencilerinin tezleri için İ.Ü. Bilimsel Araştırma Birimi’nden (BAP) destek sağlanmaktadır. Ayrıca Öğretim Üyelerimizin yurt dışı dergilerde yaptıkları yayınlar da BAP tarafından Öncelikli Proje kapsamında desteklenmektedir. Anabilim Dalımız öğretim üyelerinin BAP desteği aldıkları 11 proje (beyaz proje) den 5 adedi tamamlanmış, 6 adet projenin çalışmaları devam etmektedir.
İLETİŞİM
Telefon:0212 414 21 89 - 0212 414 20 00-
Dahili: 32357
Fax:0212 621 56 42
E-Mail:itfbiyokimya@istanbul.edu.tr
TIBBİ BİYOLOJİ ANABİLİM DALI
Akademik Kadro
EFI Sertifikası (EFI-European Federation for Immunogenetics)
Balkan External Proficiency Testing
Tıbbi Biyoloji Ana Bilim Dalı 2004 yılında Sağlık Baklanlığı İmmünoloji Alt komitesi tarafından Türkiye'deki HLA laboratuarları arasında HLA kalite kontrol testlerini organize etmekle görevlendirilmiştir. Buna ek olarak 2004 yılındaki EFI kongresinde, EFI kalite kontrol komitesi tarafından EFI 8. bölge eksternal kalite kontrol testlerinin HLA tiplemesi kısmını organize etmekle görevlendirilmiştir. İki ayrı koldan yürüyen kalite kontrol testleri 2008 yılında hem Türkiye'den hem de EFI 8. bölgeden katılımcılarla 'Balkan External Proficiency Testing' adı altında tek bir egzersiz olarak yapılmaya başlanmış ve bugüne dek toplam 16 round başarıyla katılımcı merkezlere gönderilmiştir (2019).
PCR-SSP
PCR-SSO
PCR-SBT
NGS
• PCR-SBT-Kimerizm
Crossmatch testleri
Tıbbi Biyoloji Anabilim Dalı Test Rehberi
FOTOĞRAFLAR
İLETİŞİM
Akademik Kadro
TIBBİ MİKROBİYOLOJİ BİLİM DALLARI
1. Bakteriyoloji | Bilim Dalı Başkanı | Prof.Dr. Zerrin Aktaş |
2. Genel Mikrobiyoloji | Bilim Dalı Başkanı | Doç. Dr. Yaşar Nakipoğlu |
3. Mikoloji | Bilim Dalı Başkanı | Prof.Dr.Zayre ERTURAN |
4. Parazitoloji | Bilim Dalı Başkanı | Prof. Dr.Özden BORAL |
5. Viroloji ve Temel İmmünoloji | Bilim Dalı Başkanı | Prof.Dr.Ali AĞAÇFİDAN |
TARİHÇE
Başka ülkelerde olduğu gibi yurdumuzda da Mikrobiyolojinin kuruluşu ve bağımsız bir Bilim Dalı haline gelişi 19. yüzyılın ikinci yarısından bu yana gerçekleşmiştir. Bundan önceki devirler, tarih öncesi zamanlardan beri var olan bulaşıcı hastalıkları kaydetme, klinik seyirlerini tarif etme ve etkene bilinçli olarak yönelmeyen tedavi ve korunma yollarını arama devridir. Özellikle çiçek, kızamık, kolera, veba gibi önemli salgınlar yapan ya da tüberküloz, lepra, sifiliz gibi yıpratıcı özelliği ön planda olan hastalıklarla Razi ve İbn-i Sina devirlerinden beri yukarıda belirtildiği anlamda uğraşıldığı bilinmektedir. 1206’da Selçuklular tarafından kurulan Kayseri Darüşşifası, 1399’da İlk Osmanlı Darüşşifası olarak açılan Bursa Darüşşifası, 15. yüzyılda kurulan Fatih ve Edirne Külliyeleri ve 16. yüzyılda bağımsız tıp öğreniminin uygulanmaya başladığı Süleymaniye Külliyesi Türk tıbbının gelişmesine hizmet eden kuruluşlardır.
Üçüncü Selim’in (1761-1808) daha sonra İkinci Mahmut’un (1784-1839) genel anlamda batılılaşma çabaları içinde, Avrupa tıbbıyla yakından ilgilenme yanında, salgın hastalıkların uyarmasıyla bazı organizasyonlar gerekli olmuştur. Halkımız arasında çok eskiden beri kullanılmakta olan variolisation (çiçekleme) 18. yüzyılın başında İstanbul’lu Doktor Timonius’un Latince raporuyla, İngiltere’nin İstanbul Büyükelçisinin eşi Lady Montagu’nun (1717) mektubu ile ve Voltaire’in (1727) yazdığı filozofik mektup ile batılı araştırıcıların dikkatini çekmiştir.
Osmanlı Devleti’nin sağlık ve tıp alanındaki en önemli sorunu ordu idi. İkinci Mahmut’un yapmış olduğu yeniliklerin ağırlık noktası ordunun yeniden düzenlenmesidir. 1827’de Hekimbaşı Mustafa Behçet Efendi’nin “Asakir-i Mansurey-i Muhammediyye” için padişaha sunmuş olduğu bir tıp mektebi kurma teklifinin gerekçesi ordunun barış ve savaş zamanlarında yeni tıp metotlarıyla bakımıdır. Böylece bulaşıcı hastalıklarla mücadelenin orduya yönelmesi ciddi sayılabilecek tıp öğreniminin bizde de başlamasına yol açmıştır. 14 Mart 1827’de İstanbul’da Şehzadebaşı’nda Tulumbacıbaşı Konağı’nda Tıphane-i Amire ve Cerrahane-i Amire kurulmuştur. Fakat istenilen sonucun alınamaması üzerine 1839 Mayısında Mekteb-i Tıbbiye-i Adliye-i Şahane adlı yeni bir tıbbiye, asker hekim yetiştirmek üzere, Fransızca öğretim esas alınarak şimdiki Galatasaray Lisesinin bulunduğu sahada açılmıştır.
Mikrobiyolojinin kurucularından olan Robert Koch ve Louis Pasteur’ün keşifleri, dünyanın birçok yerinde olduğu gibi, yurdumuzda da ilgi ile izlenmiştir. Tüberküloz mikrobunun bulunuşundan birkaç yıl sonra İstanbul’da tüberkülozlu hastaların balgamı incelenmeye başlanmıştır. Pasteur’ün, kuduz aşısını insanlara tatbik ederek, aşının insanları kuduza karşı koruduğunu göstermesi üzerine Sultan I. Abdülhamid aşının yurdumuzda da hazırlanmasını istemiştir. Bunun için 1886 yılında Askeri Tıbbiye Mektebi iç hastalıkları hocası Aleksandr Zoeros paşanın idaresinde Hüseyin Remzi ve Hüseyin Hüsnü Paris’e gönderilmiştir. Zoeros paşa ve Hüseyin Remzi kuduz aşısının hazırlanışını, tatbikini ve bakteriyolojideki muhtelif çalışmaları incelemiş ve öğrenmişlerdir. Heyet Fransa’da 5 ay kadar kaldıktan sonra dönmüştür.
Zoeros paşa 1877’de İstanbul’da Sirkeci Demirkapı’da ilk kuduz hastanesi olan Daülkelp Tedavihanesi’ni kurmuştur. Sonradan bakteriyoloji laboratuvarı da eklenen bu kuruluşa “Dersaadet Daülkelp ve Bakteriyoloji Ameliyathanesi” adı verilmiştir. Hüseyin Remzi modern bir çiçek aşısı kuruluşu için uğraşmış ve 1892’de çiçek aşısı yapımı için Telkihhane-i Şahane’nin açılışını sağlamıştır.
1847’den beri sürdürülen çeşitli tıp dallarında bilgi edinmek ve yetişmek için Avrupa’ya öğrenci gönderme politikasının olumlu sonuçları tıp ve halk sağlığı alanlarında gittikçe etkili olmaya devam etmiştir. 1890’da Fransa’dan dönen Cemil Topuzlu Haydarpaşa Askeri Hastanesi’nde yaptığı ameliyatlarda ilk defa antisepsiyi Lister-Alfons metoduna göre uygulamaya başlamıştır. 1889-1892 yıllarında Paris’te yaptığı çalışmaları bitirerek dönen ve Askeri Tıbbiye’ye deri ve frengi hocası olan Celal Muhtar Özden çıkan kolera salgınında modern karantina usullerini tavsiye etmiş ve dezenfeksiyon konusunda ilgilileri uyarmıştır. Celal Muhtar Özden Paris’te çalışırken ayakaltında meydana gelen ekzema şeklindeki hastalığın trikofiton infeksiyonu olduğunu keşfederek başarı kazanmıştır.
1893 yılında İstanbul’da yeni bir kolera salgını çıkmıştır. Paris’teki bakteriyoloji öğrenimini bitirip bir yıl önce dönmüş bulunan Zühtü Nazif ile Rıfat Hüsamettin hastaların dışkılarından bakteriyi izole ederek etiyolojik teşhisi koymuşlardır. Salgın için padişahın Pasteur’den tavsiye istemesi üzerine, Pasteur Chantemesse’i İstanbul’a yollamış, İstanbul’da üç ay kalan Chantemesse bir rapor hazırlayıp dönerken İkinci Abdülhamit’e ayrı bir bakteriyolojihane kurulmasını telkin etmiştir.
Chantemesse Fransa’ya dönünce, yerine birisinin gönderilmesi istenmiştir. Yerine Pasteur Enstitüsü’nden Maurice Nicolle gönderilmiştir. Maurice Nicolle Bakteriyolojihane Müdürlüğü’ne tayin edilmiştir. M.Nicolle’ün tertip ettiği şekilde Demirkapı’da Askeri Tıbbiye Mektebi’nin önünde hazırlanan ahşap binada Bakteriyolojihane-i Osmani kurulmuştur. Mekatib-i Askeriye Nezareti’ne bağlı olarak çalışmaya başlayan Bakteriyolojihane 1894’de M.Nicolle’ün isteğiyle Nişantaşı’ndaki Çiftebakkallar’da bulunan Süleymanpaşa Konağı’na geçerek müstakil bir bina kazanmıştır. Tıbbi bakteriyolojiye olduğu kadar veteriner bakteriyolojiye de önem veren, birçok bakteriyolog yetiştiren, difteri, veba vs. serumlarını hazırlayan bu kuruluş, M.Nicolle’ün 1901’de Paris’e dönüşünden sonra 1910’a kadar Remlinger’nin ondan sonra da Simond’un idaresinde çalışmıştır. Bakteriyolojihane bu sıralarda Çemberlitaş’ta Matbaa Sokağı’ndaki bir binaya taşınmıştır.
1867 de öğretime başlayan Mekteb-i Tıbbiye-i Mülkiyede 1894’den itibaren Prof. Dr. Refik Güran ders vermeye başlamıştır. Prof. Dr. Refik Güran 1908-1909 yıllarında Tıp Fakültesinin Eczacı ve Diş Hekimliği Mektepleri’nin bakteriyoloji hocalığına getirilmiş, 1914 yılında da, Simond’un ayrılması ile Bakteriyolojihane’nin Müdürü olmuş, bu sırada “Hıfzıssıhha Müessesesi” adı altında birleştirilen Bakteriyolojihane, Kimyahane, Dar ülkelp ve Telkihhane de onun idaresine verilmiştir.
1913’den itibaren Bakteriyolojihane-i Osmani’de tifo, dizanteri, veba, kolera aşıları, difteri, meningokok ve dizanteri serumları elde edilmesi için fazla gayret sarf edilmiştir. Gerek birinci dünya savaşı, gerek istiklal savaşı sıralarında ordu ve halk için gerekli aşı ve serumlar bu şekilde sağlanmıştır.
Önce Demirkapı’da daha sonra da Kadırga’da bulunan Tıbbiye-i Mülkiye 1903 yılında bugün Haydarpaşa Lisesi olan binaya nakledilmiştir. Kadırga’da boşalan binalarda daha sonra Eczacı ve Diş Hekimliği Mektepleri kurulmuştur. Tıbbiye Mektebi 1908 yılında Fakülte haline getirilmiş, Askeri Tıbbiye de ona katılmıştır. Prof. Dr. Refik Güran 1914 de Tıp Fakültesinin bakteriyoloji direktörü olmuştur.
1933’de Üniversite reformu yapıldığında, Haydarpaşa’dan İstanbul tarafına nakledilen Tıp Fakültesinin muhtelif enstitü ve kliniklerine Avrupa’dan bilim adamları davet edilmiştir. Bu arada Mikrobiyoloji ve Salgınlar Bilgisi Enstitüsü Direktörlüğü’ne Prof. Dr. Hugo Braun tayin edilmiştir. Fakültenin Parazitoloji Enstitüsü Direktörlüğüne de İsmail Hakkı tayin edilmiştir. Bir süre sonra İsmail Hakkı emekliye ayrılmış ve adı geçen iki kürsü “Mikrobiyoloji, Salgınlar Bilgisi ve Parazitoloji” adı altında birleştirilmiş ve Direktörlüğüne Prof. Dr. Hugo Braun getirilmiştir. Prof. Dr. Hugo Braun Türkiye’de 16 yıl kalmış, bu süre içinde çeşitli araştırmalar yapmış ve çok kıymetli kitaplar yazmıştır. Prof. Dr. Hugo Braun’dan sonra 1950’de Mikrobiyoloji Kürsüsünü yönetmek görev Ord. Prof. Dr. Ziya Öktem’e verilmiştir. Ord. Prof. Dr. Ziya Öktem çeşitli araştırmalar yapmış ve bugün dahi kıymetini kaybetmeyen çok değerli kitaplar yazmış, Kürsü’yü 1960 yılına kadar yönetmiştir.
1962 yılından itibaren adı “Mikrobiyoloji, Tropikal Hastalıklar ve Parazitoloji” olan Kürsüyü Prof. Dr. Ömer Özek yönetmeye başlamıştır. Prof. Dr. Ömer Özek çeşitli konularda birçok araştırma yapmıştır.
Prof. Dr. Ömer Özek’in 1960-1962 yılları arasında zorunlu ayrılığı sırasında ve emekli olduktan sonraki 1973 yılından 1992 yılına kadar olan sürede Prof. Dr. Enver Tali Çetin Başkanlığında yönetilen ve adı Mikrobiyoloji ve Klinik Mikrobiyoloji Anabilim Dalı olarak belirlenmiş olan bölümümüzde sırasıyla 1993-2000 yılları arasında Prof. Dr. Özdem Anğ ve 2000-2006 yılları arasında ise Prof. Dr. Emel Bozkaya Anabilim Dalı Başkanlık görevini sürdürmüştür. Son olarak Anabilim Dalı adı “Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı” olarak düzenlenmiştir. Anabilim Dalı Başkanlık görevi 2006 yılından günümüze kadar Prof. Dr. Bülent Gürler tarafından yürütülmektedir.
Anabilim Dalımız içinde 1990 yılında Bakteriyoloji, Genel Mikrobiyoloji, Mikoloji. Parazitoloji, Tıbbi Mikrobiyoloji ve Viroloji ve Temel İmmünoloji olmak üzere altı Bilim Dalı kurulmuştur. Daha sonra bu Bilim Dallarından Tıbbi Mikrobiyoloji Bilim Dalı 2000 yılında görülen gerek üzerine lağvedilmiştir.
MİSYON
Tıbbi Mikrobiyoloji Bilim alanında gerekli bilgi, beceri ve özeni gösteren bireyler yetiştiren, gerek araştırma yönüyle, gerekse bilgi olarak topluma kazandırılan öğrencileri yetiştiren aynı zamanda modern dünyanın da kabul ettiği kaliteli sağlık hizmeti sunan bir Anabilim Dalı olmaktır.
VİZYON
Mikrobiyoloji Biliminde Türkiye’nin en köklü, en eski ve kapsamlı ve önde gelen akademik önemini korumak ve ileri taşımaktır.
KISA VE ORTA DÖNEM HEDEFLER
Eğitim, hasta materyali ve araştırma hakkında daha başarılı ve son gelişmelere uygun ortamı oluşturmalı ve daima en iyiyi hedef almıştır.
EĞİTİM
Akademik İşbirliği: Çok merkezli çocuk hastalarda pnömokok sürveyans çalışması,
Ulusal: Ulusal influenza referans laboratuvarı’nın Sağlık Bakanlığı işbirliği
Uluslar arası: Dünya Sağlık örgütü, Bölgesel İnfluenza referans laboratuvarı
SERTİFİKA PROGRAMLARI
Hücre kültürü sertifika programı
Flow sitometre sertifika programı
LABORATUVAR
Rutin laboratuvarı | PCR laboratuvarı |
Transplantasyon laboratuvarı | Genel mikrobiyoloji laboratuvarı |
Anaerop laboratuvarı | Gastrointestinal sistem laboratuvarı |
Mikoloji laboratuvarı | Araştırma laboratuvarı |
Tüberküloz laboratuvarı | Kukens laboratuvarı |
Parazitoloji laboratuvarı | Molekuler parazitoloji laboratuvarı |
Elıza laboratuarı | Molekuler mikoloji laboratuvarı |
Immunoloji laboratuvarı | Influenza laboratuvarı |
Chylamydia /HIV/HPV laboratuvarı |
PROJELER
Erişkinlerde invazivvenon invazif hastalıklara sebep olan S.pneumonie’nin Serotip Dağılımı ve Antibiyotik Duyarlılık resrospektif laboratuvar çalışması. ( özel destekli ) Prof Dr Nezahat Gürler
Proje No: 2836 Klinik örneklerden izole edilen Saureus suşlarında Panton- Val entinel (PUL)
Proje No: 7541 Kan infeksiyonlarından kontaminu ve patojen bakteri ayırım için Serum prokasitemin düzeyinin tanısal değerinin değerlendirilmesi Lütfiye Öksüz, Prof Dr Nezahat Gürler
Proje No: 10535 Dermatofitlerin idantifikasyonunda multipleks PCR optimizasyonunun sağlanması. Dr. Serdar Susever Prof Dr Yıldız Yeğenoğlu
Proje No: 17145 Solunum sistemi örneklerinde P.jirovecii tanısı ve konvansiyonel yöntemlerde real time PCR yönteminin karşılaştırılması. Dr. Serdar Susever, Prof. Dr. Ali Öner, Prof Dr Ali Öner, Prof. Dr. Yıldız Yeğenoğlu, Prof. Dr. Raifuasel, Msc. Sezer Dere
İnfluenza B enfeksiyonlarının Klinik yükü (yurt dışı) Dr.Meral Ciblak, Prof Dr Selim Badur, Melis Kanturvardar, Nurcihan Fındıkcı, Serkan Asar
Gribin iş yerlerinde ekonomik yükü. ( sanayi destekli ) Prof Dr Selim Badur, Meral Çiblak, Melis Kanturvardar, Nurcihan Fındıkcı, Serkan Asar
İnfluenza viruslerinde anti-viral direnç. .( sanayi destekli ) Dr.Meral Ciblak, Prof Dr Selim Badur, Melis Kanturvardar, Nurcihan Fındıkcı, Serkan Asar
Grip aşılarının etkinliği (Sağlık Bakanlığı destekli) Prof Dr Selim Badur, Meral Çiblak, Melis Kanturvardar, Nurcihan Fındıkcı, Serkan Asar
Hospitalize IBH olguları (sağlık bakanlığı destekli) Dr.Meral Ciblak, Prof Dr Selim Badur, Melis Kanturvardar, Nurcihan Fındıkcı, Serkan Asar
İnfluenza akışı solunum yolu enfeksiyon etkenleri (tez) Melis Kanturvardar, Prof Dr Melis Kanturvardar, Meral Çiblak
BİLİMSEL ÇALIŞMALAR |
SCI-SCI Expadded yayınları 15 adet. |
Özel Alanlar
Özel araştırma alanı: Moleküler laboratuarı ( İnfluenza, bakteriyoloji, mikoloji ) |
Özel Hizmet alanı: HIV+İnfluenza ulusal laboratuvar, pnomokok tiplendirilmesi |
Özel eğitim alanı: Lisans, yüksek lisans, doktora, uzmanlık yandal uzmanlık eğitim alanı |
İLETİŞİM
Tel | +90 212 414 20 00 - 31399 |
Fax | +90 212 414 20 37 |
E-posta | itfmikrobiyoloji@istanbul.edu.tr |
URL | http://istanbultip.istanbul.edu.tr/mikrobiyoloji-ve-klinik-mikrobiyoloji-anabilim-dal/ |
Akademik Kadro
TARİHÇE
İstanbul Tıp Fakültesinde Tıp Eğitimi Araştırma ve Uygulama Enstitüsü’nden Tıp Eğitimi Anabilim Dalı’na geçiş süreci
Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk tıp fakültesi olarak tarihsel öneme sahip Fakülte’de eğitim etkinliğinin geliştirilmesi amacıyla özel bir yapılanmaya gereksinim olduğu düşüncesi 1970 lerde başlamıştır.
İÜ senatosu kararıyla İTF Tıp Eğitimi Araştırma Enstitüsü, 21 Nisan 1977 tarihinde kurulmuştur. Tıp Eğitimi Araştırma Enstitüsünün, Tıp Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi’ne dönüştürülmesi 1983 yılında gerçekleşmiştir.
Fakültemizde Tıp Eğitimi Anabilim Dalı’nın kuruluşu 17 Aralık 2004 tarihinde YÖK tarafından onaylanmıştır. 2005 yılında yapılan çalışmalarla Merkez anabilim dalına dönüşmüş ve tüm çalışmalarını Tıp Eğitimi Anabilim Dalı’na devretmiştir.
MİSYON
Amacımız
Tıp; sağlığın korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi için doğal bilimler ve sosyal bilimlerin insan yaşamına birbirini tamamlayıcı şekilde katkı sağlayan çok disiplinli bir uygulama alanıdır. Bu görüşün tıp eğitiminde program düzeyinde benimsenmesi, programın bu alanda etkili bir eğitim yapılabilmesi ve değerlendirme etkinlikleri aracılığıyla sürekli olarak geliştirilmesi Anabilim Dalı etkinliklerinin temel amacıdır. Bu gerekçeyle Anabilim Dalı İstanbul Tıp Fakültesi’nde aşağıda özetlenen etkinliklere katkı yapmayı hedeflemektedir:
1.Gereksinim belirleyici araştırmalar yapma (1. Durum değerlendirme)
2. Belirlenen gereksinimleri insan kaynağı, araç-gereç-yapı, yönetim, motivasyon, para kaynağı açısından yerine konması için aracı olma (2. Kaynak sağlama için savunuculuk)
3. Geliştirilen programların uygulanması için destek olma (3. Süreci geliştirme)
4. Uygulamaların amaca uygun olarak gerçekleştirilmesi için aracı olma (4. Süreci değerlendirme)
5. Öğrencilerin amaçlanan programlara göre yetişmeleri için aracı olma (5. Sonucu değerlendirme)
6. Sürekli değerlendirme ile gelişimi sürdürme (6. İzleme- Geliştirme)
Anabilim Dalı çalışanlarının ek görevle ya da tam zamanlı olarak çalışan Tıp Fakültesi öğretim elemanları, uygulamalara destek olan eğitim ve araştırma alanında uzmanlaşmış elemanlar ve çalışma yerlerinde uygulamalara destek olan gönüllü öğretim üyeleri ve sekreterlik kadrolarından oluşması ve yukarıda tanımlanan görev alanlarından birinde ya da birden fazlasında görev alabilmesi yaklaşımı benimsenmiştir.
Anabilim Dalının etkinliklerinde temel yaklaşımlar:
o Her aşamaya yöneticiler, öğretim üyeleri ve öğrenciler görüş ve güçleriyle birlikte katılmalıdır.
o Yapılan araştırmalarda niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmalıdır
o Bilişim teknolojilerinden destek alınmalıdır.
o Kararlar ilgili konuda üstünlükler, zorluklar, olanaklar ve olası tehditler dikkate alınarak oluşturulmalıdır.
o İTF gibi köklü geleneği, etkili öğretim üyeleri olan kuruluşlarda, temel yönetim ilkelerinin zedelenmemesi özellikle önemlidir. Yapısal değişimler için, yönetimle paylaşılan öneriler araştırmalara dayalı olarak geliştirilmeli, yeni kuralların oluşturulması için eşgüdüm içinde çalışılmalıdır.
o Erişkinler için süreç işlevleri içerik işlevlerinden daha önemli olduğu her adımda dikkate alınmalıdır. Bu nedenle verimli ve uyumlu bir süreç yaşamak için paydaş arasında etkili iletişim temel yaklaşım olmalıdır
o Sınırlı kaynaklar gözetilerek, ideal yerine yapılabilecek etkinliklerin gerçekleştirilmesi öncelik alanını belirlemede temeldir.
EĞİTİM
SİMÜLE HASTA UYGULAMASI HAKKINDA
Simüle Hasta Laboratuvarı öğrencilerimize hekimlik uygulamaları becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. SH uygulaması 2. sınıf öğrencileri için muayene odasında SH dan anamnez/öykü alma, 3. sınıf öğrencileri için fizik muayene becerisini geliştirmek üzere kurgulanmıştır.
SH uygulaması sırasında görüntü kaydı alınır, izlemesi ve değerlendirmesi için laboratuar yöneticisi tarafından öğrenciye verilir. Uygulama sonrasında danışman öğretim üyesi ve gruptaki öğrenciler iki hafta içinde geribildirim toplantısı yapar.
İLETİŞİM
Tel: 0212 414 21 54
Akademik Kadro
TARİHÇE
1856 - 1865 | Tarih-i Tıp: Charles Edwards |
1876 | İlm-i Edeb ve Vazife-i Tıbbiye (Terbiye Bilimi ve Tıbbi Görevler): Rusinyan Efendi (Nahabed Rousignan) |
1876 - 1881 | İlm-i Edeb ve Vazife-i Tıbbiye (Terbiye Bilimi ve Tıbbi Görevler): Nurican Efendi (Hosvep Nuricanyan) |
1902 - 1903 | Tarih-i Tıp ve Vezaif-i Etibba (Tıp Tarihi ve Hekimlik Görevleri): Zoeros Paşa (Aleksan Çaiki Zoeros) |
1906 - 1909 | Vezaif-i Etibba ve Tarih-i Tıp (Hekimlik Görevleri ve Tıp Tarihi): Ethem Akif Battalgazi |
1911 - 1912 | Tarih-i Tıp ve Vezaif-i Etibba : Zoeros Paşa |
1912 - 1913 | Tarih-i Tıp ve İlm-i Hüsn-i Ahlak-ı Tıbbiye (Tıp Tarihi ve Güzel Tıp Ahlakı): Zoeros Paşa |
1916 | Usul-i Muaşeret-i Tıbbiye ve Tarih-i Tıp (Tıbbi Görgü Usulü ve Tıp Tarihi) |
1918 - 1922 | Deontoloji Medikal ve Tıp Tarihi |
1923 | Tarih-i Tıp ve Usul-i Muaşeret |
1924 | Tarih-i Tıp ve Deontoloji : Adnan Adıvar |
1925 - 1927 | Galip Ata Ataç |
1933 - 1967 | Tıp Tarihi Enstitüsü : A.Süheyl Ünver |
1967 - 1977 | Tıp Tarihi ve Deontoloji Kürsüsü : Bedi N.Şehsuvaroğlu |
1977 - 1979 | Ayşegül Demirhan |
1979 - 1992 | Deontoloji ve Tıp Tarihi Anabilim Dalı : Arslan Terzioğlu |
1992 - 2004 | Arslan Terzioğlu - Nuran Yıldırım - Öztan Öncel |
2005 - 2009 | Deontoloji ve Tıp Tarihi , Tıbbi Etik: Öztan Öncel - Nuran Yıldırım - Arın Namal - Hakan Ertin |
MİSYON
VİZYON
EĞİTİM
İLETİŞİM
Dahili | +90 212 440 00 00- -32333 |
Tel | +90 212 414 22 86 |
Fax | +90 212 414 22 86 |
itf.tte@gmail.com |