Çocuk Psikiyatrisi Otizm Birimi Açıklaması

Otizm ile ilgili 6 yeni gen, İstanbul Tıp Fakültesi 
Çocuk Psikiyatrisi, Otizm Birimi Açıklaması

Otizm yaşamın ilk üç yılında başlayan,sosyal–duygusal kısıtlılık,dil gelişimi gecikmesi ve tekrarlayan davranışlarla seyreden bir nöropsikiyatrik hastalıktır. Belirtileri özellikle şiddet açısından bireyler arasında farklılık göstermektedir.Sebebini aydınlatmaya yönelik uzun süreli çalışmalar ,bu durumun ağırlıklı olarak  genetik olduğunu ortaya koymuştur.Daha önceleri saptanan genlere son bir çalışma 6 yeni gen eklemiştir.

Son çalışma,Harvard tıp Fakültesi genetik bölüm başkanı Profesör Chris Walsh tarafından başlatılmıştır ,uluslararası bir çalışma olup, bu uluslararası çalışmaya Türkiye'den İstanbul Tıp Fakültesi Çocuk Psikiyatrisi,otizm birimi yöneticisi Prof. Nahit Motavalli Mukaddes  ve ekibi Katılmıştır.İlk veriler 100 civarı akraba evliliği bulunan ailelerin  otistik çocuklarının genetik inceleme sonuçlarını içermektedir.Genetik analizler Harvard Tıp Fakültesinde yapılmıştır.Bu çalışmanın verileri ve klinik uygulama ile ilişkisi aşağıda verilmiştir:

1)Otizmle ilgili 6 yeni gen bulunmuştur,bunlar  Protocadherin (PCDH10), Conatactin 3(CNTN3),DIA1(C3orf58), NHE9 (SLC9A9), SCN7A (Na kanal, voltage–gated, type VII), Ring finger protein 8(RNF8) olarak sıralanabilir.

2)Bu genler bir daha otizmin genetik zeminin heterojenitesini, tek genin otizmden sorumlu olamadığını ortaya koymuştur.

3)Bu genlerden 3ü  öğrenme ile ilgili genler içinde yer almaktadır. Genelde normal bebeklerde dış ortamdan gelen uyaranları algılayıp ,uygun yanıt ve uygun beyin gelişimi geniş bir gen grubu sağlamaktadır.Bu çalışma otistik bireylerin bir kısmında bu genlerden üçünün ayarının bozuk olduğunu göstermiştir. 

4)Öğrenme süreçleri ile ilgili genlerde  otistik bireylerin bir kısmında bozukluk  görülmesi, bu grupta Erken Yaşta, Erken-yapılandırılmış Eğitim programları ile tedavinin önemli olduğunu göstermektedir.


Çocuk psikiyatrisinden takip edilen hastalarımızın düzenli olarak görüşmelerine gelmeleri, 

Doktor tavsiyesi olmadan tedavi düzenini değiştirmemeleri 

Çocuklarında gelişen psikiyatrik problemleri zamanında doktorları ile paylaşmaları 

Psikoterapi ve Pedagojik eğitim hizmetlerinde yaşanan süreçleri doktor kontrolünde belirlemeleri 

Alternatif tedaviler konusunda doktorlarının tavsiyesi olmadan güvenliği ve etkinliği kanıtlanmamış farklı tedavilere yönelmemeleri 

İlaç raporu ve eğitim raporu ihtiyaçlarını doktorlarından talep etmeleri 

Görüşmelere gelmeden çocuklarının öğretmen, eğitimci ve diğer ilgili kişilerden gerekli bilgileri almaları 

Tedavide oluşan yan etkileri zamanında doktorlarına bildirmeleri 

Tedavide kullanılan ilaçlar ve etkileri konusunda doktorları dışında doz ve tedavi ayarlaması yapmamaları rica olur. 

Öğretim üyeleri:
Prof Dr Nahit Motavallı Mukaddes 
(Anabilimdalı başkanı)
Prof Dr Ülkü Göktür,Prof Dr Kemal Çakmaklı,Prof Dr Tülin Yurtbay,Doç Dr Salih Zoroğlu, Doç Dr Behiye Alyanak , Doç Dr Osman Abalı